Friday, May 29, 2009

GPTD Al-Fatih : Merintis misi Tema Muktamar ABIM Kelantan Kali ke 36

29 Mei 2009
From Grup Generasi Al-Fatih | GPTD Kelantan



Usrah exco pimpinan ABIM Kelantan yang berlangsung di Sekretariat ABIM Kelantan dan di naqibkan oleh Yang dipertua ABIM Kelantan, Al-fadhil Ustaz Faisal bersetuju untuk merintis Grup Generasi Al-Fatih yang merupakan grup di bawah GPTD (Grup Pengkaji Tamadun Dunia) sebagai platform bagi menggerakkan misi tema Muktamar ABIM Kelantan kali ini yang akan berlangsung pada Julai hadapan. Dalam usrah ini, sedikit gimik pelancaran Grup ini telah dilakukan oleh Ustaz Faisal di ruangan blog GPTD-AlFatih.

From gptd-alfatih
Dari kiri saudara Anuar Ibrahim, Ustaz Fadlul, Alami (SU ABIM),
Ustaz Faisal (YDP) dan saudara Afzan (Ketua GPTD-Al-Fatih)


Tema yang dipersetujui ahli exco usrah untuk muktamar ABIM Negeri kali ini ialah Meneladani Qudwah, Membina Generasi. Tema ini mengambil semangat dan penghayatan teladan tokoh yang berjaya manakluki kota Konstantinople pada tarikh 29 Mei 1453, Sultan Muhammad Al-Fatih dan generasi terbaik di zaman baginda. Sebagai berkongsi semangat yang di sinergikan pada pertemuan usrah kali ini sehingga mencetuskan Tema dan resolusi merintis Grup Al-Fatih, berikut adalah kronologi dalam pertemuan usrah kali ini :

Pengisian Usrah : Peribadi Unggul Rasulullah, Watak Yang Terakam Dalam Al-Quran

From gptd-alfatih


Usrah yang dimulakan dengan pengisian ringkas oleh Ustaz Faisal tentang isu generasi muda dan penghayatan Qudwah Rasulullah SAW. Menginsafi bahawa Keruntuhan Akhlak/ Moral Generasi Muda bererti Kehancuran Sesuatu Bangsa, bermakna wajarlah generasi muda hari ini harus di bina kembali budi pekertinya. Ustaz Faisal memetik ungkapan seorang penyair bernama Syauqy, beliau Bermadah;

Sesuatu umat itu tidak lain melainkan budi pekerti.
Selama budi pekerti itu ada maka adalah umat. Sekiranya
budi pekerti itu lenyap maka lenyaplah umat .

Ustaz menegaskan generasi perubah masyarakat hari ini sememangnya terdiri daripada mereka yang mempunyai karakter budi pekerti yang mulia. Beliau menyentuh tentang bagaimana hadirnya Rasulullah SAW ditengah-tengah masyarakat jahiliyyah yang mempunyai moral yang amat buruk akhirnya berjaya di ubah secara total moralnya kepada masyarakat yang berakhlak mulia.

Perubahan masyarakat ini boleh dilihat dari karakter Rasulullah sebagai Moralis yang membawa
misi memperteguh asas-asas akhlak yang terpuji dikalangan manusia dan hadirnya baginda di
tengah-tengah masyarakat sebagai pembawa Risalah Kenabian.

Firman Allah SWT:
“Sesungguhnya adalah pada diri Rasulullah SAW itu
contoh ikutan terbaik” ( al-ahzab, 33:21 )

“Sesungguhnya engkau itu wahai Muhammad benar-benar punyai budi pekerti yang mulia”
( al-Qalam: 68:4 )

Sabda Nabi SAW:
“Sesungguhnya aku dibangkitkan untuk menyempurnakan kemuliaan akhlak”

2 Fungsi Besar Generasi Moralis - Agent Of Change

Rumusan daripada qudwah Rasulullah tadi, dua fungsi besar yang harus di pugar dalam pembawakan generasi muda sebagai "moralis" atau agen perubahan iaitu :

Pertama : sebagai Perubah manusia (Human Transformers)
Kedua : pembina budaya (Culture Builder)
Ustaz menegaskan bahawa dua fungsi ini memainkan peranan yang amat penting kerana sebagai
perubah manusia (human transformer), generasi ini sudah pun melalui saringan kaedah transformasi insan dalam dirinya sendiri iaitu mengubah diri (Taghyir Al-Anfus ) dan membentuk akhlak yang mulia (Taqwin Al-Akhlak Al-Karimah).

Manakala sebagai pembina budaya, generasi muda ini tidak akan dipengaruhi oleh keadaan dan
budaya buruk di sekelilingnya malah mampu mempengaruhi keadaan dan mengubah budaya buruk itu kepada budaya aklaq yang mulia. Bagi mengukuh idea 2 fungsi moralis di atas, Ustaz Faisal mengungkapkan Fakta Sejarah – bahawa ;

Rasulullah SAW berjaya mengubah imej akhlak masyarakat Arab Jahiliyyah yang tergambar seperti penyembahan berhala, pembunuhan anak perempuan, minum arak, berzina, peperangan antara qabilah, penipuan, penindasan bertukar kepada Satu masyarakat yang toleransi, harmonis dan saling hormat menghormati.

Melihat kepada keadaan jahiliyyah moden yang berlaku pada hari ini melibatkan masalah berikut :

Antarabangsa
* Kemiskinan
* Pemimpin Rasuah
* Penyakit Berleluasa
* Buta Huruf
* Budaya Hedonistik Malazzat
* Gejala fasad Mungkar

Lokaliti
* Pengangguran
* Perang Saudara
* Perceraian
* Berkonflik
* Pergaduhan Sesama Sendiri
* Pembaziran
* Tidak Berakhlak
* B’gantung Negara Luar


maka jelas dunia hari ini memerlukan generasi moralis yang mempunyai elemen 2 fungsi untuk merubah masyarakat. Akhirnya perbentangan ini mendapat reaksi pelbagai oleh teman -teman exco bagaimana keadaan semasa di lapangan seperti di alam mahasiswa, masyarakat dan lapangan kerjaya.

29 Mei dan sultan Muhammad Al-Fatih

From gptd-alfatih


Jam 12.00 malam seketika nanti, tarikh akan berganjak ke Tarikh 29 Mei 2009. Tarikh keramat 29 Mei ini suatu ketika dahulu pernah memugar sejarah tentang penaklukan sebuah Kota Agung
yang pernah di ungkapkan oleh Nabi SAW :

“Constantinople itu pasti akan dibebaskan. Sebaik-baik pemimpin adalah pemimpin (penawanan) nya dan sebaik-baik tentera adalah tentera (yang menawan)nya”
[Hakim, 4.422; Bukhari, Tarikh al-Saghir, 139; I. Hanbal, 4.335]

Mengambil semangat 29 Mei 2009, Ustaz Faisal berkongsi dengan pimpinan exco tentang sejarah Al-Fatih yang di adaptasi dari artikel senior iaitu Datuk Husam Musa dalam artikel terkininya mengenai Sultan Muhammad Al-Fatih.

From gptd-alfatih


Manakala saudara Faizul Afzan yang merupakan Ketua Penyelaras GPTD Kelantan , membentangkan presentasi modul "Meneladani Qudwah, membina Personaliti" yang diadaptasi oleh sejarah Sultan Muhammad Al-Fatih. Modul ini kali pertama di bentangkan di hadapan pelajar-pelajar di Maahad Tahfiz Pulau Chondong, Machang pada 10 APril yang lepas. Modul perbentangan ini merupakan modul motivasi pembinaan karakter generasi muda berasaskan teladan Tokoh khususnya Sultan Muhammad Al-Fatih.

Tema Muktamar ABIM Kelantan

Akhirnya selepas perbentangan pengisian Usrah pada tadi, agenda pengisian usrah beralih kepada perbincangan asas konsep muktamar ABIM negeri Kelantan kali ini. Cukup signifikan, persetujuan exco terhadap konsep Muktamar ABIM kali ini cukup menarik. Tema yang akan diangkat kali ini sememangnya berasaskan modul dan pengisian usrah yang dibentangkanseketika tadi.

Dengan mengambil semangat dan budaya serta minat generasi muda hari ini, dan meneladani qudwah tokoh-tokoh islam terdahulu bermula qudwah teragung Nabi Muhammad SAW, merentasi tokoh-tokoh Islam yang lain sehinggalah kepada qudwah Sultan Muhammad Al-Fatih, persetujuan di kalangan exco ABIM untuk mengangkat tema yang menyantuni kedua-duanya iaitu Meneladani Qudwah , Membina Generasi

Misi di sebalik tema "Meneladani Qudwah, Membina Generasi"

Disebalik tema ini, mempunyai huraian-huraian misi yang akan diserlahkan oleh pimpinan dan aktivis ABIM kali ini. secara asas, tema kali ini akan memperbaharui jenama-jenama program yang sudah dilakukan untuk menarik generasi muda. Setiap aktiviti yang berbentuk rekreasi, ekstrim yang menarik generasi muda seperti mendaki gunung, menjejak pulau , ataupun program yang bersifat motivasi dan ilmiah akan diselarikan dengan Nilai Islam.

Sebagai contoh Ekspedisi Mendaki Gunung bakal dijenamakan sebagai Ekspedisi Tariq Ziad, yang mana disebalik aktiviti ini , kepenatan pendaki merasi cabaran mendaki akhirnya akan di isi makna perjuangan tokoh-tokoh Islam seperti Pangkima Tariq Bin Ziad.

Bahkan aktiviti bersifat kesukanan juga akan diterapkan nilai disebalik itu. Inilah yang dimaksudkan makna tersirat disebalik tema. iaitu menerapkan nilai disebalik aktiviti.

Grup Al-fatih Merintis Tema

Dalam usrah kali ini juga, mengambil semanagat 29 Mei sebagai hari memperingati Pembebasan Konstantinople, Ustaz Faisal dan pimpinan exco secara drastik bersetuju untuk merintis Grup Generasi Al-Fatih kelolaan GPTD dengan menjadikan Ustaz Faisal sebagai mentor dan Faizul Afzan sebagai Ketua Grupnya. Melalui persetujuan itu, sedikit gimik pelancaran ringkas di adakan iaitu YDP ABIM meletakkan kenyataan ringkas di ruangan Shout Box blog GPTD-AlFatih dengan mesej berikut :



YDP ABIM Kelantan :
"Salam. membina generasi perlukan qudwah. abim kelantan akan rintis al-fatih"

kemudian tepat jam 12.00 malam, 29 Mei 2009, Semua Exco ABIM termasuk Setiausaha Agung PPIK (Shahiran) bergambar kenang-kenangan sebagai reaksi pelancaran "Grup Generasi Al-Fatih-GPTD" oleh Al-Fadil Ustaz Faisal. Grup ini akan menjadi perintis , yang akan bergerak bertemu generasi muda menganjurkan program yang berasaskan Tema "Meneladani Qudwah membina Generasi". Grup ini juga akan mengembangkan idea 2 fungsi yang telah dibentangkan oleh Ustaz Faisal dalam usrah tadi iaitu "Human Transformers dan Culture Builder"

From gptd-alfatih
Turut Hadir, Setiausaha Agung PPIK, saudara Syahiran (kiri)


Semoga dengan pelancran Grup ini, akan melahirkan generasi muda khayra Ummah yang akan memimpin masyarakat berasaskan teladan tokoh-tokoh terdahulu. Majlis usrah berakhir sekitar jam 12.15 malam.
[ Baca Seterusnya... ]

Thursday, May 28, 2009

Perspektif Tokoh : Bagaimana Sultan Muhammad al-Fatih bebaskan Kota Istanbul

sumber : Blog Husam Muda | Cetusan Hati
* Datuk Paduka Husam Musa merupakan mantan Ketua Biro Siswazah Muda ABIM Kelantan.


Hari ini, 546 tahun yang silam, Muhammad bin Murad melukir satu sejarah dengan menawan kota yang sangat kuat pertahanannya - Konstantinapol. Tulisan ini cuba melihat bagaimana seorang pemimpin seperti Muhamad Murad yang kemudiannya diberikan gelaran Muhammad Al Fatih, telah berjaya dilahirkan. Adakah di sana satu metod tertentu untuk mencetak pemimpin seperti beliau dan bagaimanakah cara untuk berbuat demikian.

Keperibadian Sultan Muhammad Al-fatih

Peribadi dan kepimpinan Muhammad Al Fatih menunjukkan beliau mempunyai ciri berikut;

a. Asuhan dan disiplin Islam yang kuat.
b. Mempunyai matlamat hidup yang ingin dijayakan
c. Kehendak yang kuat
d. Sabar dan ketahanan ruhani yang kuat
e. Pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk misinya, atau mendapatkan bantuan pakar dalam bidang masing-masing bagi tujuan melengkapkan skil berkenaan.
f. Ibadah dan pergantungan yang kuat dengan Pencipta

Teknologi Pertahanan Konstantinople


Sebelum isu ini dikupas lebih lanjut, kita tinjau dulu bentuk pertahanan Kota Konstantinapole itu sendiri yang sangat menakjubkan;

Kota ini berbentuk tiga segi. Dua bahagian kota menghadap laut iaitu Selat Bosporus dan Laut Marmara. Bahagian daratan dilingkungi oleh sebuah benteng yang sangat kukuh;

a. Bahagian luar kota dilingkungi oleh sebuah parit besar. Dalamnya 10 meter dan
lebarnya 60 meter.
b. Ada dua tembok iaitu tembok luar dan tembok dalam. Tembok luar sahaja setinggi
25 kaki dan setebal 10 meter.
c. Tembok dalam pula setinggi 40 kaki tinggi dan 15 meter tebel.
d. Terdapat menara kawalan sepanjang tembok dalam dengan ketinggian 60 meter!
e. Terdapat 400 battalion tentera terlatih mengawal tembok ini sepanjang masa.

Dengan kedudukan pertahanan seperti itu, hampir mustahil untuk tembok ini dicerobohi.

Di bahagian laut pula, terdapat rintangan rantai besi yang kuat di letakkan di Selat Bosporus yang digunakan untuk menghalang kapal-kapal melepasinya. Konstantinapole telah menjadi ibu kota Empayar Bizantin untuk berkurun-kurun dan dikenali sebagai kota yang paling makmur dan terkaya di Eropah. Ia terletak di pertemuan antara Asia dan Eropah dan Laut Mediterranean dan Laut Hitam. Justeru, ia sangat strategik baik dari segi perdagangan mahupun geo politik.

Mesej Rasulullah

Sejak Rasulullah s.a.w mengungkapkan bahawa nanti Kota penting ini akhirnya akan jatuh di tangan seorang pemerentah yang terbaik, memimpin tentera yang terbaik sepanjang zaman, telah banyak percubaan dibuat untuk menawan kota ini, namun tidak berjaya. Sahabat seperti Abu Ayub Al Ansari juga telah berusaha dan mereka telah mengepung kota ini selama tujuh tahun, tetapi masih gagal.

Hanya 800 tahun selepas sabda Nabi yang Mulia itu, sabda yang menakjubkan ini menjadi kenyataan. Sultan Muhammad bin Murad yang kemudian lebih masyhur dengan gelaran Sultan Muhammad Al Fatih telah memulakan pengepungan ke atas Konstantinapole pada hari Khamis, 5 April 1453 dan berjaya membuka kota ini pada 29 Mei 1453, hari tulisan ini dipostkan.

Jangka masa Penaklukan sedari baginda Kanak-Kanak

From Grup Generasi Al-Fatih | GPTD Kelantan

Sungguhpun pengepungan ini berlangsung selama hampir dua bulan sahaja, program penaklukan ini telah berjalan lama!

Ia bermula apabila bapa Sultan Muhammad Al Fatih, Sultan Murad memilih guru-guru yang terpilih untuk mendidik anak raja ini, yang waktu itu, seorang anak yang nakal.

Sejak berumur sembilan tahun, Sultan Muhammad telah mengalami pendidikan disiplin yang ketat. Rasa bebas dan nakal sebagai anak raja yang masih kecil mula berakhir apabila bapa baginda memberikan kebebasan kepada guru-guru beliau untuk membentuk dan mendidik Muhammad.

Rotan turut digunakan oleh gurunya untuk mendisiplinkan anak ini. Dalam satu kejadian, Muhammad telah sengaja dirotan dengan teruknya tanpa sebarang kesalahan yang dilakukan oleh beliau. Tujuan guru beliau berbuat demikian ialah untuk membentuk perasaan belas kasihan dan sikap adil dan saksama dalam jiwa bakal Sultan ini. Supaya nanti baginda dapat mengambil keputusan berpaksikan keadilan dan memahami perasaan orang-orang yang tidak diperlakukan dengan adil!

Sultan Muhammad dibimbing untuk menghafal Al Qur'an. Dilatih untuk sembahyang malam. Dibentuk menjadi wara' dan zuhud. Diasuh mencintai ilmu dan ulama'. Mempunyai budi pekerti yang baik dan perasaan yang halus. Keunggulan pendidikan keruhanian Sultan Muhammad ternyata apabila baginda akan dilantik menggantikan bapanya secara rasmi sebagai pemerentah Kesultanan Uthmaniah, beliau menangis teresak-esak. Gurunya lah yang telah mengarahkan beliau menerima tanggungjawab itu atas hujjah bahawa se orang berkaliber seperti beliau wajib memikul amanah ummah dan itu jihad dan ibadah yang lebih besar.

Pendidikan Sultan Muhammad di istana baginda hampir komprehensif. Sebagai bakal raja dalam persekitaran Eropah dan pusat perdagangan dan diplomatik, baginda dapat berbahasa lebih dari lima bahasa. Sudah tentu baginda fasih dalam bahasa Arab.

Baginda juga diajar matapelajaran sejarah, geografi dan astronomi. Pakar ketenteraan juga diundang untuk memberikan pendedahan ketenteraan kepada beliau.

Strategi Penaklukan

Lama sebelum program pembebasan Konstantinapole dimulakan, Muhammad Al Fateh telah berbincang dengan pakar sejarah dan ketenteraan mengenai sebab-sebab kegagalan ekpedisi penawanan Konstantinapole sebelum ini. Apa rahsia kekuatan pertahanan kota itu dianalisa. Bagaimanakah caranya untuk mengatasi halangan-halangan itu juga dibincangkan.

Dari perbincangan itu, antara lain mereka mengenal pasti hal berikut;

a. Dinding tembok itu terlalu tebal dan pada waktu itu belum ada teknologi yang boleh meruntuhkannya. Sultan Muhammad telah mengarahkan dicari satu teknologi yang boleh meruntuhkan tembok itu.

Tentera baginda akhirnya berjaya mencipta meriam yang paling canggih dengan bantuan seorang pakar senjata bangsa Hungary yang telah diculik dari kurungan dalam penjara Konstantinapol dengan mengorek lubang bawah tanah yang dalam dan panjang!.

From GPTD | Cawangan Kelantan


Berat setiap meriam ciptaan baru ini ialah 700 pauns! Ia perlu ditarik oleh 100 ekor kuda dan seratus orang tentera. Bila diletupkan, bunyinya boleh didengar sejauh 13 batu! Setiap tembakannya akan menyebabkan tembok yang kuat berlubang seluas enam kaki. Nah! Benteng besar itu sekarang telah menemui ruasnya.

b. Rantai besi yang kuat yang dirintangi menghalang laluan kapal. Ia menghalang bantuan dan pergerakan melalui laut.

Sultan Muhammad telah mencipta satu plan luar biasa mengatasi halangan ini. Ia adalah antara rekod sejarah yang menakjubkan dari segi kreativiti dan kekuatan keinginan seorang pemimpin. Baginda mengarahkan pembinaan kapal di daratan. Dibuat pada sebelah malam supaya tidak disedari oleh musuh. Mesti disiapkan dalam masa yang singkat. Kapal ini diluncurkan dari daratan sejauh 5km ke lautan dengan meletakkannya tergelunsur di atas batang-batang kayu yang telah diatur dan telah diminyakkan untuk melicinkan perjalanan kapal-kapal itu.

Pada masa yang telah ditetapkan, kapal-kapal ini dilancarkan dari daratan dan muncul di depan Kota Konstantinapole sebelah lautan dengan melepasi rantai besi yang telah terpasang! Ia memeranjatkan tentera musuh. 400 kapal musuh terbakar dan serangan dari lautan berjalan serentak dengan pengepungan sebelah daratan.

c. Lazimnya bila tentera sampai di pantai menghadap Kota ini, mereka terdedah kepada serangan musuh kerana kawasan yang terbuka dan jika sekiranya satu benteng pertahanan mengelakkan serangan hendak dibina, ia memakan masa selama setahun.

Sultan Muhammad telah mengarahkan benteng pertahanan menghadap tembok kota Konstantinapole itu dibina dalam masa tiga bulan dengan menggunakan segala teknik pembinaan semasa yang canggih. Benteng Rumeli Hissari dibina di tebing sebelah Eropah, lebih kurang 5 batu dari Kota Konstantinople di mana Selat Bosphorus adalah yang paling sempit. Ia dibina bertentangan dengan Benteng Anadolu Hisar di tebing sebelah Asia yang telah dibina oleh Sultan Bayazid Yildirim dahulu.Ia memang berjaya disiapkan seperti direncanakan.

Dari mana kekuatan keinginan seorang pemimpin ini diperolehi oleh Sultan Muhammad? Gurunya bukan sekadar menyuntikkan kekuatan ruhani kepada bakal Sultan in, tetapi juga telah menyuntik sikap terbuka terhadap teknik dan teknologi baru yang diperlukan untuk misi mereka. Mereka juga menyuntik sikap berminda strategik dan kreatif.

Sultan Muhammad dapat menganalisa dengan tepat permasaalahan dan mencari jalan penyelesaian terhadap setiap permasalahan itu secara praktikal sebelum melancarkan misinya.

Visi Misi yang Jelas

Tetapi yang paling penting, sejak kecil lagi guru-guru baginda telah membentuk minda baginda untuk merasakan dirinya lah yang disebutkan oleh Rasulullah s.a.w sebagai raja terbaik yang memimpin tentera terbaik yang akan dapat membebaskan Konstantinbapole. Sasaran, visi dan misi yang jelas, yang disuntikkan ke dalam minda banginda ternyata berkesan. Dari kecil, Sultan Muhammad mengimpikan bagindalah pembebas itu!

Baginda bergerak selari dengan impian ini. Akhirnya, ia adalah sebuah kenyataan.

Dari sudut kepimpinan, bapa baginda seorang yang berpandangan jauh. Sejak umur 14 tahun, Muhammad telah diminta menguruskan empayar dengan alasan, bapanya ingin menumpukan kepada ibadah. Namun, dalam dua keadaan kritikal, bapa baginda pulang semula untuk memimpin Kerajaan Uthmaniah. Selepas ancaman kritikal itu diatasi, Muhammad diberikan peluang untuk menguruskan semula empayar yang sedang berkembang itu.

Melalui pendedahan berbentuk bimbingan ini, Muhammad terlatih menjadi pemimpin yang berkualiti. Ditambah, sepanjang hayat baginda, guru-guru baginda yang menjadi rujukan keruhanian dan kebijaksanaan, sentiasa bersama baginda. Hatta, ketika pengepungan kota itu berlangsung, gurunya mengimamkan solat hajat semua tentera Sultan Muhammad.

Melihat 150,000 tentera Islam berbaris rapi untuk bersolat di luar kota itu, cukup untuk menakutkan musuh yang sedang berkawal dalam kota!

Pada hari pembukaan Kota Kontantinapole yang bersejarah itu, Sultan Muhammad bersujud syukur. Sepanjang kempen, baginda tidak putus-putus mengarahkan tenteranya bertakbir dan melaungkan slogan-slogan bersemangat, termasuk motivasi berasaskan hadis Nabi bahawa Konstantinapole akan dibebaskan oleh tentera yang terbaik dan merekalah tentera terbaik yang dijanjikan oleh Nabi itu.

Pembinaan Karakter berasaskan Solat


Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan di dalam Kota Konstantinapole yang baru sahaja dibebaskan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam solat Jumaat yang pertama itu. Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya berdiri dan diikuti pertanyaan:

“Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!”. Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.

Pertanyaan seterusnya, “Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!”. Sebahagian daripada tenteranya duduk.

Kemudian Baginda bertitah, “Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!”.

Kali ini semuanya duduk, kecuali baginda sendiri sahaja yang tetap berdiri! Subhaanallah! Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajjud sejak baligh. Tepatlah janji Rasulullah s.a.w dan kota ini kemudian bertukar nama kepada Instanbul.

Sang Murabbi yang mendidik Muhammad Al-Fatih

Sekarang, marilah kita mengenali secara ringkas guru-guru yang berjasa besar membentuk Sultan Muhammad.

Pertama, Ahmad 'ibn Ismail Al-Kori: Guru istimewa ini menunjukkan role model kepada Sultan Muhammad. Seorang yang wara', tidak menyembah Sultan sama seperti orang lain memberikan tunduk hormat, memanggil nama Sultan dan kerabat mereka dengan nama mereka masing-masing tanpa sebarang panggilan gelaran, Bersalaman dengan mereka tanpa mencium tangan mereka.

Sepanjang Ramadhan, Sultan Muhammad menghadhiri kelas mentafsir ayat-ayat Al Qur'an yang diadakan di istana baginda selepas solat zuhur, dengan guru-guru yang bersilih ganti.

Ahmad ibn Ismail lah yang mengajarkan Al Qur'an, hukum-hukum agama dan kepatuhan padanya. Ia juga membentuk rasa taqwa dalam jiwa Sultan Muhammad dengan berbagai cara, termasuk nasihat-nasihat yang berkaitan dengan tugas pemerentah.

Kedua ialah Sheikh Muhammad bin Hamzah al-Rrouhy,
lebih dikenali sebagai Ba'q Shamsuddin. Beliau meninggalkan kesan yang sangat mendalam terhadap keperibadian Sultan Muhammad. Beliau telah menginspirasikan Sultan MUhammad meningkatn aktiviti dakwah dan keislaman di bawah Empayar Othmaniah sebagai satu cara memperkuatkan empayar tersebut.

Beliaulah yang paling giat meyakinkan Sultan Muhammad bahawa beliau adalah raja terpilih seperti yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w dalam sabdanya itu. Selain mengajarkan teras-teras ilmu Islam, Shamsuddin juga bertanggungjawab mengajar sains, matematik, sejarah, strategi perang, astronomi dan lain-lain.

Beliaulah yang telah merotan Muhammad di masa kecil tanpa sebab. Beliaulah yang mententeramkan Sultan Muhammad yang menangis kerana enggan menjadi raja. Beliaulah yang telah ditanya oleh Sultan Muhammad samada beliau boleh bersara selepas lama memerentah kerana ingin menumpukan kepada ibadah tetapi dijawab, ibadah sebagai Sultan yang adil adalah lebih berharga lagi.

Shamsuddin meletakkan insipirasi dalam dada Sultan, memberikan baginda tujuan dan misi pemerentahan yang jelas dan bersama baginda sehingga cita-cita itu tercapai. Kerana itu lah, beliau dikenali sebagai Penakluk Ruhani Konstantinapole. Guru yang merancang lahirnya seorang pemimpin dan terukirnya sebuah sejarah. Insan pada sisi lain Sultan Muhammad Al Fatih.
[ Baca Seterusnya... ]